ارزیابی آلبوم مست برهوت از فرزاد آجری
اگر به دنبال شنیدن اثری در نوع موزیک نزدیک به هارد راک با حال و هوای ایرانی هستید؛ این مطلب را تا انتها دنبال بکنید .
شکی نیست «مست برهوت» اولین و فقط گزینه، در زمینه تلفیق این دو نوع موسیقی است. اثری ویِژگزینشه از فرزاد آجری و با ولوم مصطفی میرزاده که علاقهمندان بسياري به دست آورده است. آلبومی با اشعار زیاد مفهومی ولوم دلنشین مصطفی میرزاده که علاقهمندان به آهنگ سنتی نیز از آن لذت میبرند.
این مجموعه با ترکیب «آواز سنتی» از موسیقی ایران، با فضاهای آهنگ راک فضای خاصی را جهت مخاطبان ایجاد کرده است. برای بیشتر افرادی که در ایران موسیقی راک را دنبال میکنند؛ نام «فرزاد آجری» نام آشنایی است. آثار زیاد بیکلام او همـواره گوش نواز بوده است.
آلبوم پیش رو، اثری فکر شده حرفهای، با درون مایه فاخر، به نوعی، نوآوریهایی در این آلبوم وجود دارد که نسبتا برای شنوندگان جدید جلوه میکند.
همان گونه که میدانید، موسیقی تلفیقی سالها است که وارد ایران شده هنرمندان خیلی ی به روشها شیوههای مختلف سعی در تولید آثار تلفیقی دارند؛ هرچند بسياري از آنها هم موفق نبوده اند. این بار ولی نوعی تلفیق احتمال دارد ترکیب نو صورت گرفته باشد آن هم تلفیق «آواز ایرانی» با موسیقی «راک» است. ولوم مصطفی میرزاده مانند یک ساز، به گوش شنونده میرسد.
سالها پیش از انتشار این آلبوم، آنها قطعهای با نام Pshyzophernic Eysight را انتشار کرده بودند. در این قطعه میرزاده، ترانهی انگلیسی را با آواز اجرا میکرد. این مورد بعدها بوسیله هنرمندان دیگری همچون بهروز قائمی ادامه پیدا کرد، اما فرزاد آجری گروهش ترجیح را بر عدم دوباره تکرار این چنین موسیقی هایی دید. این قطعه در خود به درستی شنیده نشد با آن که نو آوری خاصی داخـل آن وجود دارد؛ بعد از گذشت حدود ۵ سال تازگی خاصی دارد.
عمدهترین ضعف آلبوم ولی مصرف از صداهای آماده درامز است
از آن جایی که آلبوم به سبک ویِژگزینشه و جدید تولید شده است، در نگاه اول خیلی سخت شنوا است. بدین معنا که شاید در برخورد اول مورد توجه شنوندگان قرار نگیرد. اما برای تولید این آلبوم زحمات بسياري کشیده شده جهت انتخاب ترانهها اشعار ساعتها فکر شده است. از طرف دیگر ولوم خواننده بهتر است قابل قیاس با صداهای معمولی موسیقی پاپ نیست.
در بخش ترانه و ترانه سرایی همه اشعار متعلق به شاعران معاصر است که به نوعی بهره گیری از زبان امروز خود ما به حساب میآید. خیلی ی از منتقدین، با این نگرش مخالف هستند و نگارش ترانههای گروهها وابسطه به اعضای مهم گروه میدانند و هرچیزی خارج از آن را رد میکنند. به جز ۳ قطعهای که از اشعار رومی برگزیده شده،بقیه آثار از شاعران بزرگ معاصر با زیرکی خاصی برگزیده شده جهت شنونده قابل تامل است.
اما واقعا مساله کار چیست؟ اعتقاد تولید کنندگان این نوع موسیقی به عدم وجود یک ترانهسرای حرفهای جهت ژانر آهنگ راک، نسبتا قابل قبول است. ما ترانه سرای خوب در ژانر موزیک راک نداریم. اما بسیار زیاد ی از این افراد هنوز نمیدانند از چه سخن بگویند؟ از همین رو، ترانههایی که از دل موزیسینهای سبک راک برآمده باشد، نسبتا وجود ندارد.
به هر حال عقیده دارم، اشعار دکتر نادر نادرپور یا معین ی کرمانشاهی به موسیقی آنها رنگ خاصی بخشیده شاید در آینده بسیار زیاد نزدیک خودشان دست به کار شده و ترانههایی بنویسند خوب ظاهر شوند. اما از منظر دیگر احتمال دارد مصرف از اشعار افراد نامبرده کمی به میزان محبوبیت آثارشان هم اضافه نماید که روی دیگر ماجرا را نمایان میکند.
در بخش آهنگ ، بیشترین سنگینی بار برروی دوش «فرزاد آجری» بوده است. او به جز گیتار، کار تنظیم را شخصا انجام داده است. تنظیم حتمـا ت شنیدنی است چون از نخستین تجربیات این سبک در ایران به شمار میرود، نمیتوان بر آن خرده گرفت.
ولوم رسای خواننده با آن تحریرهای منحصربفرد و خاص، گوش هر شنوندهای را مسحور خود خواهد کرد. تلفیق آواز ایرانی با موسیقی تند تیز شلوغ غربی چه درست و چه غلط، کار راحتی نیست اما در «مست برهوت»، مثلث ۳ نفری فرزاد آجری، فرهنگ مشتاق و مصطفی میرزاده نسبتا موفق عمل کرده است.
فرهنگ مشتاق شخصیت ی است که گیتار را به فرزاد آجری آموخته است و به نوعی استاد او در این زمینه به شمار میرود. در این آلبوم به عنوان نوازنده تنظیم کننده داشته است. این کار گروهی از یک نواخت شدن آثار پیشگیری کرده است.
عمدهترین ضعف آلبوم اما استفاده از صداهای آماده درامز است که به موارد ی که در زمینه میکس و مسترینگ در ایران وجود دارد، گاها شنونده را دچار تردید میکند. اگر در میکس این اثر دقت بیشتری صورت میگرفت، این مورد نیز به راحتی قابل حل بود. با این حال تاثیر پیش رو از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
آذر ۱۰, ۱۳۹۷
آذر ۶, ۱۳۹۷
تیر ۳۰, ۱۳۹۷
تیر ۲, ۱۳۹۷