عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و همچنین اندیشه اسلامی گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در واقعیت و حقیقت نقشه راه ساخت تمدن اسلامی می باشد.
به نقل از روزنامه نویس و خبرنگار علمی ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین دکتر میرمعزی در پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که صبح امروز با حضور اندیشمندان و همچنین نخبگان حوزه و همچنین دانشگاه در مرکز همایشهای کتابخانه ملی آغاز به کار کرد، در ارتباط و رابطه با الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: نقشه راه جامع و همچنین کلان و همچنین فراعرصهای فرآیند حرکت تکاملی جامعه از اوضاع موجود به سوی اوضاع آرمانی مبتنی بر مبانی اسلامی و همچنین در چارچوب اصول و همچنین ارزشهای اسلامی و همچنین مطابق با ویژگیهای تاریخی، اقلیمی و همچنین فرهنگی ایران می باشد. آن الگو از پنج قسمت و بخش مبانی، آرمانها، رسالت، افق و همچنین تدابیر تشکیل شده می باشد.
او همچنین افزود: مبانی پیش فرضها، زیرساختهای نظری و همچنین بنیادینی می باشد که الگوی پایه اسلامی پیشرفت بر آن هم مبتنی می باشد. آن الگو هرگاه که با ویژگیهای فرهنگی، اقلیمی، جغرافیایی و همچنین سایر ویژگیهای ایران منطبق می شود، به الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت تغییر پیدا کردن خواهد شد.
میرمعزی ادامه داد: سند مبانی حاصل پژوهش عمیق و همچنین گسترده تیمی با محوریت حجتالاسلام والمسلمین، شاکرین می باشد که با سفارش و همچنین حمایت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پژوهشگاه فرهنگ و همچنین اندیشه اسلامی انجام شده و همچنین در اندیشکده مبانی مرکز و همچنین نیز نشستهای متعدد علمی مورد نقد قرار گرفته می باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و همچنین اندیشه اسلامی اظهار کرد: جهت دستیابی به مبانی الگو ابتدا بایستی و حتما جهت سه پرسش پاسخ روشنی بیابیم. اول آن که مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چند نوع می باشد؟ در هر یک از آن مبانی کدام گزارهها با بحث الگوی پیشرفت مرتبط می باشد؟ و همچنین چگونه میتوانیم دیدگاه اسلام را در مورد هر یک از مبانی کشف کنیم؟
او همچنین در ادامه افزود: در پاسخ به پرسش اول از روش قیاسی بهره بری و استفاده شد و همچنین به آن پس نتیجه آن می شود که رسیدیم که مبانی شامل ۹ قسم معرفتشناسی، هستیشناسی به معنای عام، خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، ارزش شناسی و همچنین دین شناسی می باشد و همچنین در پاسخ به پرسش دوم از ترکیب دو روش حرکت از مبانی به سوی عناصر الگوی پایه و همچنین حرکت از عناصر الگوی پایه به سوی مبانی با بهره بری و استفاده از برهان عقلی بهره بری و استفاده شده می باشد.
حجتالاسلام میرمعزی تصریح کرد: در نهایت جهت کشف دیدگاه اسلام در مورد هر یک از مبانی مرتبط با الگوی پیشرفت از روش استنباط مبانی از نصوص با کمک عقل بهره بردهایم.
او همچنین همچنین ادامه داد: در بررسی مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و همچنین تدوین سند آن هم کوشش شده می باشد تا در حد امکان مبانی مطرح شده دقیق و همچنین متقن، موثر و همچنین مرتبط با الگوی منظومهوار، جامع و همچنین مانع و همچنین مورد وفاق حداکثر صاحبنظران اسلامی باشد.
رییس اندیشکده عدالت گفت: یکی دیگر از قسمت و بخشهای الگوی پایه که مبتنی بر مبانی پیش گفته وجه اسلامیت آن الگو را نشان میدهد، نظام آرمانهای فرهنگی و اجتماعی می باشد. منظور از آن نظام مبناییترین نظام ارزشها فرازمانی، فرامکانی، فرا عرصهای، الهامقسمت و بخش، جهتدهنده، هدایتکننده و همچنین راهبری کننده و همچنین تحول تکاملی جامعه می باشد. غایت آن نظام نهادینه سازی و همچنین گسترش نظام آرمانهای انسان در جامعه می باشد. از آن رو، بدون تصویر روشنی از نظام آرمانهای انسان نمیقدرت به نظام آرمانهای فرهنگی و اجتماعی دست یافت.
او همچنین ادامه داد: مقصود از نظام آرمانهای انسان “مبناییترین نظام ارزشهای فرازمانی، فرامکانی، فراعرصهای، الهامقسمت و بخش، جهتدهنده، هدایتکننده و همچنین راهبری کننده و همچنین تحول تکاملی جامعه” می باشد.
حجتالاسلام میرمعزی خاطرنشان کرد: در مورد نظام آرمانهای فرهنگی و اجتماعی از دیدگاه اسلام نیز با سفارش و همچنین حمایت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پژوهشگاه فرهنگ و همچنین اندیشه اسلامی، پژوهش عمیق تیمی با محوریت حجتالاسلام والمسلمین رمضانی انجام شد. دستاورد آن پژوهش سند نظام آرمانهای الگوی پایه می باشد و همچنین آن پژوهش و همچنین سند نیز در نشستهای متعددی توسط مهندسین و متخصصین و همچنین صاحبنظران مورد نقد قرار گرفته و همچنین بارها اصلاح شده می باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی اظهار کرد: در پژوهش به آن پس نتیجه آن می شود که رسیدیم که جهت دستیابی به نظام آرمانهای فرهنگی و اجتماعی، ابتدا بایستی و حتما مبانی نظری مهم و همچنین تاثیرگذار در آرمانها مشخص کردن می شود و همچنین سپس در چارچوب آن مبانی، منطق طبقهبندی آرمانهای انسان از دیدگاه اسلام ارائه و همچنین بر اساس آن هم آرمانهای انسان با استناد به کتاب و همچنین سنت تبیین می شود. سپس جهت انتقال از نظام آرمانهای انسان به نظام آرمانهای فرهنگی و اجتماعی بایستی و حتما ابتدا هویت جامعه و همچنین ارتباط آن هم با اشخاص تبیین شده و همچنین بر اساس آن هم منطق طبقهبندی ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ارائه شده و همچنین در چارچوب آن منطق، آرمانهای فرهنگی و اجتماعی از دیدگاه اسلام با استناد به کتاب و همچنین سنت و همچنین عقل استنباط می شود.
رییس اندیشکده عدالت ادامه داد: در آن مسیر جهت دستیابی به منطق طبقهبندی آرمانها از روش استدلال عقلی بر اساس مبانی جهت دستیابی به آرمانها از روش اجتهادی با استناد به کتاب و همچنین سنت و همچنین عقل بهره بری و استفاده شده می باشد.
حجتالاسلام میرمعزی افزود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در واقعیت و حقیقت نقشه راه ساخت تمدن اسلامی می باشد، رسالت نظام جمهوری اسلامی ایران (شهروندان و مردم شهر و همچنین حکومت) مسؤولیت و همچنین ماموریتی می باشد که آن کشور بعد از انقلاب اسلامی در راستای ساخت تمدن اسلامی بر دوش میکشد.
او همچنین گفت: در آن پژوهش از روشهایی زیرا و به درستی که مطالعات اسنادی، تحلیل گفتوگو، نشستهای هماندیشی و همچنین نشستهای توفان فکری بهره بری و استفاده شد و همچنین جهت آن امر مقدمه قانون اساسی، مجموعه فرمایشات و همچنین مکتوبات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام و پیشوا خمینی(ره) و همچنین مقام معظم رهبری، بعضی اسناد کلان و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب کشور مورد بررسی کردن قرار گرفت.
عضو شورای عالی مرکز ادامه داد: حاصل آن تلاشها در قالب محورهایی زیرا و به درستی که تعریف رسالت و همچنین ضرورت آن هم، اجزا و همچنین عناصر ماموریت یا رسالت، ضرورت و همچنین اهمیت ارتباط و رابطه رسالت و همچنین مبانی، ویژگیها، پیشینه، رسالت ملت ایران در قانون اساسی، رسالت ملت ایران از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، رسالت ملی ایران از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی تنظیم شد و همچنین بر اساس آن پژوهش سند رسالت تنظیم گشت. آن پژوهش و همچنین سند آن هم نیز در نشستهای متعدد نخبگانی ارائه و همچنین نقد شد.
رییس اندیشکده عدالت اضافه کرد: رسالت به مساله حلقه وصل آرمانها و همچنین افق می باشد و همچنین اولین قدمی می باشد که در راستای ایرانی سازی الگوی اسلامی پیشرفت برداشته میمی شود. رسالت می باشد که تدوین افق و همچنین تدابیر را بر اساس مبانی و همچنین در جهت آرمانها الزام میکند.
او همچنین در پایان خاطرنشان کرد: بیتردید پژوهشهایی که در آن سه محور انجام شده و همچنین اسنادی که بر اساس آن پژوهشها ارائه شده می باشد، تنها پیشنویس ابتدایی و اولیهای محسوب میمی شود که باره بحث و همچنین تبادل نظر صاحب نظران و همچنین نخبگان را فراهم می کند. انتظار آن هم می باشد که آن پژوهشها با نقد عمیق و همچنین عالمانه نخبگانی کاملتر می شود و همچنین به بلوغ علمی خود دست یابد.
انتهای پیام
مهر ۱, ۱۳۹۸
شهریور ۳۱, ۱۳۹۸
شهریور ۳۰, ۱۳۹۸
شهریور ۲۹, ۱۳۹۸