سعید ذوالنوری در گفت و همچنين گو با روزنامه نويس و خبرنگار ایسنا، به قدمت پنج تا شش هزار ساله ساز سنتی تنبور و همچنين پیشینه تولید این ساز در استان کرمانشاه اشاره کرد و همچنين گفت: متاسفانه عدم سواد کاری و همچنين اطلاعات صحیح در خصوص ساخت ساز تنبور مشکلاتی را در حوزه تولید این ساز تاریخی در استان کرمانشاه به عنوان قطب تولید تنبور در ایران بوجود آورده است.
ذوالنوری متذکرشد: در سال شمسي های اخیر شاهد بوده ایم کارگاه های بسیاری در زمینه تولید ساز تنبور در استان راه اندازی شده است. کارگاه هایی که دانشی نسبت به پیشینه این ساز ندارند و همچنين برخی از هنرمندان این کارگاه ها به تنهایی در طول ماه بیش از ۱۰۰ ساز تولید می کنند.
وی اضافه کرد: هر کدام از این کارگاه ها تنبورهایی را براساس قالب، الگو و همچنين مدل دلخواه تولید می کنند و همچنين حتی خود را نیز صاحب سبک می دانند، درحالیکه تولید این ساز از دیرباز الگو و همچنين سبک خاص خود را داشته که باید رعایت مي شود.
این پیشکسوت سازنده تنبور که بیش از چهل سال شمسي است در این حوزه فعالیت می کند، افزود: روستای فش کنگاور یکی از مراکز تولید سازهای سنتی در کرمانشاه و همچنين در کشور است و همچنين کارگاه های بسیاری در این روستا فعال و همچنين هنرمندان صنعتگر آن هم به تولید انبوه سازهای سنتی اقدام میکنند، ولي بايد توجه داشت قسمت و بخش اعظم آنچه که می سازند فاقد کیفیت است.
وی با اشاره به حجم بالای تولید ساز سنتی در این روستا، عنوان کرد: متاسفانه اکثر این کارگاه ها با هدف کسب سود بیشتر اقدام به تولید بالا ولي بايد توجه داشت بیکیفیت ساز تنبور و همچنين با قیمت بسیار پایین می کنند. قیمت یک ساز تنبور باکیفیت حدود سه میلیون تومان است، ولي بايد توجه داشت سازهایی که در این کارگاه ها تولید می مي شود حتی تا ۵۰ هزارتومان نیز فروخته می شوند.
ذوالنوری با بیان اینکه برای تولید ساز تنبور باید از چوب درخت توت بهره بري و استفاده کرد، افزود: تولید انبوه سازهای تنبور بیکیفیت در این روستا باعث ازبین رفتن درختان تنومند توت بسیاری در منطقه شده، بگونه ای که در صورتي که این روند ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال شمسي آینده دیگر درختان توت ۱۰۰ ساله در استان نخواهیم داشت.
وی گفت: در صورتي که هنرمندان فعال در عرصه ساخت تنبور در ماه تنها و فقط یک ساز باکیفیت تولید کنند و همچنين آن هم را با قیمت بالا را بفروشند، بهتر است تا اینکه ۱۰۰ ساز بی کیفیت بشازند و همچنين با قیمت پایین بفروشند، زیرا در این صورت به محیط زیست و همچنين منابع طبیعی هم آسیب کمتری وارد می مي شود.
وی بر لزوم حفظ قداست و همچنين حرمت ساز تنبور هم تاکید کرد و همچنين گفت: برای حل این معظلات و مسائل و مشکلات نیازمند آموزش و همچنين مدیریت خوب در این حوزه هستیم که البته میراث فرهنگی استان در سالهای اخیر با اشراف به اهمیت ساخت تنبور براساس الگوی صحیح اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی در این زمینه کرده، ولي بايد توجه داشت برگزاری این کلاس ها نیز به دلیل اینکه چندان کارشناسی نشده کارایی بالایی ندارد.
انتهای پیام