سید ابراهیم مناجاتی در گفتوگو با ایسنا، با ابراز تاسف نسبت به فراموش شدن موضوع اسقاط، گفت: در قبل روال به این صورت بود که خودروهای فرسوده ابتدا از بازار جمع و همچنين اسقاط میشدند، سپس گواهی اسقاط آن همها برای خودروهای وارداتی صادر میشد. این در حالی است که از حدود دو سال شمسي پیش واردات خودرو ممنوع شده است.
وی افزود: در دو سال شمسي قبل مراکز اسقاط هر خودروی فرسوده را به قیمت میانگین چهار میلیون تومان خریدند و همچنين اسقاط کردند، ولي بايد توجه داشت به دلیل نبود تقاضا در این بازار، قیمت گواهی اسقاط به زیر یک میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت گواهی اسقاط خودرو چهار سال شمسي پیش حدود چهار میلیون تومان بوده است.
به گفته این عضو هیئت رییسه کارگروه صنایع اسقاط، در حال حاضر ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو تولید شده است که تقاضا برای آن همها بسیار کم است و همچنين به همین دلیل واردکنندگان خودرو میگویند که گواهی اسقاط را بیش از یک میلیون تومان نمیخرند.
مناجاتی با بیان اینکه خودروسازان به وظیفه قانونی خود مبنی بر اینکه ۳۰ قسمت و بخش از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند عمل نمیکنند، اظهار کرد: هر خودروی فرسوده در سال شمسي به مقدار و اندازه پنج میلیون تومان سوخت بیشتری مصرف میکند که این پيشامد جديد موجب آلودگی بیشتر هوا میمي شود. همچنین اختلاف هزینه لوازم یدکی و همچنين تلفات تصادفات بین خودروهای فرسوده و همچنين خودروهای معمولی شامل مواردی است که نشاندهنده لزوم اسقاط خودروهای فرسوده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع بازیافت ایران در ادامه پیشنهاد کرد که در راستای ساماندهی به صنایع اسقاط، ساختمانسازها در شهرهای پهناور و بزرگ به ازای پارکینگی که برای هر واحد آپارتمان میسازند، یک گواهی اسقاط خریداری کنند.
پیشنهاد دیگر مناجاتی این است که گواهی اسقاط خودرو به صورتی باشد که در بانکها و همچنين اداره مالیات به صورت پول محاسبه مي شود.
انتهای پیام