دکتر حسن افراخته در گفتوگو با ایسنا در مورد میزان علاقهمندی دانشجویان به رشته جغرافیا گفت: من در سال شمسي ۷۵ تحقیقی در خصوص دانشگاههای سراسری داشتم و همچنين حاصل آن هم این بود که تنها دو قسمت و بخش دانشجویانِ جغرافیا با علاقه وارد این رشته شدهاند و همچنين بقیه از روی حادثه وارد این رشته میشوند. در حال حاظر هم وضع چنین است؛ عموماً به خاطر اینکه رشته دیگری قبول نشدند یا اصلاً برای اینکه چند سال شمسي بیکار نباشند، رشته جغرافیا را برای تحصیل انتخاب میکنند. در صورتي که شرایط برای کار فراهم بود، تعداد زیادی از دانشجویان ریاضی، فیزیک، علوم طبیعی، زمینشناسی، جغرافیا و همچنين … به سراغ کار میرفتند، ولي بايد توجه داشت در حال حاظر میآیند چند سال شمسي از وقت خود را با تحصیل در چنین رشتههایی پر میکنند. برای یافتن دلیل این وضع هم من روی جایگاه فعلی علم متمرکز میشوم؛ علم در حال حاضر جایگاه والایی ندارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن جغرافیا و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوبریزی روستایی ایران ادامه داد: در صورتي که کسی خوب درس بخواند، حتی در صورتي که شاگرد اول هم باشد، در این شرایط صرفاً میتواند در صورتي که دانشجوی کارشناسی است، بدون امتحان وارد مقطع کارشناسی ارشد مي شود و همچنين یا در صورتي که کارشناسی ارشد است، وارد دکتری مي شود. ولي بايد توجه داشت در صورتي که با امتیاز بالا دکتری را به اتمام رساند، دیگر تضمینی برای اشتغال او وجود ندارد. این چه نوع پاداشی هست؟ این روش نیست که یک دانشجوی خوب به راحتی وارد بازار کار مي شود. دانشجویان در صورتي که بدانند که تنها راه توفیق این است که مباحث و مطالب علمی رشته خود را بلد باشند، خب طبیعتاً خوب تحصیل میکنند؛ ولي بايد توجه داشت وقتی دانشجویان میبینند که در صورتي که مباحث و مطالب علمی را خوب بلد باشند، باید شرایط دیگری را هم دارا باشند، خب به دنبال آن هم شرایط میروند.
استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه جغرافیا در کشورهای مترقی و همچنين توسعهیافته نقش مهمی دارد، گفت: در صورتي که بگوییم که چه نیازی به یادگیری جغرافیا وجود دارد، به این معناست که بگوییم اصلاً چه نیازی به علم داریم؟ چه نیازی به آگاهی داریم؟ چه نیازی به انباشت و همچنين ذخایر علمی، دانش و همچنين آگاهی داریم؟ به هر حال یک رشته علمی وجود ندارد که بگوییم کلِ علم این است و همچنين بقیه اهمیتی ندارند. علم مجموعهای از دانشها و همچنين آگاهیهاست که به ذخایر و همچنين سرمایه دانایی انسان میافزاید. جغرافیا هم یکی از این علوم است؛ بنابراین در جایگاه خود مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است. در کشورهای مترقی و همچنين توسعهیافته مثل انگلیس یا آمریکا هم جغرافیدانان در ساخت کشور و همچنين توسعه آن هم نقش دارند، دانشمندانی مثل “پل کلاوال“، “دیوید هاروی“، “راندینلی، هاگت و همچنين سایر جغرافیدان در پیشرفت علم جغرافیا، برنامه جذاب و جالب و خوبریزی فضایی و همچنين در نهایت توسعه کشورها بسیار تأثیرگذار بودهاند؛ جغرافیا یک جز از کل دانش انسانی است.
دانشگاه یا به دلیل خواست سیاسی نماینده مجلس و همچنين یا برای ایجاد کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل تأسیس شده؛ نه نیاز تخصصی کشور
وی در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه شغلی فعلی دانشآموختگان رشته جغرافیا، گفت: در صورتي که بخواهیم دانشجوها را خوشحال کنیم که این خاک پراکندن در چشم دانشجو است و همچنين صحیح نیست. جغرافیا یک عضو از اعضای تیم برنامه جذاب و جالب و خوبریزی مانند جامعهشناس، اقتصاددان، مدیریت، روانشناس و همچنين … است؛ بعد از این نظر معلوم است که مفید و همچنين مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است ولي بايد توجه داشت اینکه در حال حاظر چه وضعی است و همچنين فارغالتحصیل جغرافیا به محض وارد شدن به جامعه کار پیدا میکند یا نمیکند؛ خب من از تو میپرسم که آیا در حال حاظر ریاضیدان محض کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل دارد؟ آیا یک فارغالتحصیل کامپیوتر کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل دارد؟ جایگاه شغلی دانشآموخته جغرافیا یا ادبیات یا تاریخ یا کامپیوتر بدون برنامه جذاب و جالب و خوبریزی در مورد نقش، جایگاه و همچنين آینده شغلی آن همها نمیتواند معنی داشته باشد؛ مثلاً دانشگاه لندن برای دوره لیسانس تنها و فقط ۱۴ دانشجو پذیرش میکند و همچنين از همین ۱۴ فرد يا شخص شاید تنها و فقط دو فرد يا شخص بریتانیایی باشند و همچنين بقیه از کشورهای متنوع و گوناگون و مختلف خواهند بود، معلوم است که آن هم دو فرد يا شخص جایگاه خود را در لندن دارند؛ ولي بايد توجه داشت در حال حاظر در ایران دانشگاههای دولتی، هم خودشان دانشجو دارند و همچنين هم پردیسهای این دانشگاهها اقدام به پذیرش دانشجو میکنند؛ همچنین دانشگاههای آزاد در واحدهای شمال، مرکز، غرب و همچنين جنوب دانشجو پذیرش میکنند؛ واحدهای پیامنور و همچنين دانشگاه فرهنگیان هم همینطور، در شهرستانها هم اوضاع همین است. یعنی دانشگاه یا به دلیل خواست سیاسی نمایندهای و همچنين یا برای ایجاد کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل تأسیس شده است نه نیاز تخصصی کشور! از این رو معلوم نیست که ما با این تعداد دانشآموخته جغرافیا میخواهیم چه کنیم؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «تعداد فارغالتحصیلان جغرافیا بیشتر از نیاز جامعه نیست» افزود: با توجه به جمعیت، هنوز نیاز به دانشآموخته جغرافیا وجود دارد؛ ولي بايد توجه داشت دو موضوع باعث میمي شود که این اشخاص نتوانند کارایی داشته باشند: اولین موضوع کیفیت آموزش است؛ زيرا و به درستي که دانشجویان انگیزه مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند؛ درس نمیخوانند؛ کتاب نمیخوانند و همچنين بنابراین دانشجو صرفاً میخواهد درسهایش را پاس کند؛ فرد هم دانشجو است و همچنين هم کارمند تمام وقت فلان اداره و همچنين نهاد و همچنين یا گاهی مدیر آنجا؛ در صورتي که انتخابها، پاداشدهیها و همچنين ارزیابیها معیار درستی داشت، حتماً وضع غیر از این بود. موضوع دوم این است که برنامه جذاب و جالب و خوبریزی برای ایجاد کارو بار يا کسب و کار يا همان شغلهای مناسب وجود ندارد. در مورد کیفیت آموزش هم باید به این نقطه توجه کرد که تدریس برای برخی استادان جغرافیا در درجه دوم اهمیت قرار دارد؛ اغلب این استادان کارهای اجراییای مانند نمایندگی مجلس، فرمانداری و همچنين استانداری دارند و همچنين آن هم مشاغل برایشان اهمیت بیشتری دارد. به نظر تو یک فرد يا شخص میتواند در کشوری که در همه جای آن هم دغدغه خاطر وجود دارد، هم نماینده مجلس خوبی باشد و همچنين هم استاد دانشگاه خوبی؟ آیا یک فرد میتواند هم استاندار خوبی باشد و همچنين هم همزمان استاد دانشگاه خوبی؟ بنابراین برای بسیاری از استادان، آموزش و همچنين دانش در درجه دوم قرار میگیرد. یک فرد میتواند هم استاندار استانی باشد ودر عین حال دانشجوی دوره دکتری در تهران؟
صنایع برای آگاهی از ویژگیهای منطقهای محل تولید به مشاورههای جغرافیایی نیاز دارند
افراخته در ادامه به نقش جغرافیدانان در صنعت اشاره کرد و همچنين گفت: در صورتي که آمایش سرزمین گرفته شده باشد، جغرافیدانان در بسیاری جاها حتی صنایع هم میتوانند نقش داشته باشند. وقتی صنایع بخواهند بر اساس ویژگیهای منطقهای تولید داشته باشند، نیاز به مشاورههای جغرافیایی دارند و همچنين میتوانند جغرافیدانان بسیاری را به کار بگیرند. به روش مثال ژاپن در کارخانه پلوپزسازی خود از روانشناس و همچنين جغرافیدان بهره بري و استفاده میکند و همچنين دلیل بهره بري و استفاده از جغرافیدان و همچنين روانشناس را هم آگاهی جغرافیدان از نیازهای بازار جهانی عنوان میکنند. جغرافیدانان مکان گزینی بنگاهها را میدانند، نیاز مکانها را با توجه به تلفیق شرایط طبیعی و همچنين انسانی بلد خواهند بود. برای اینکه در ایران هم چنین روندی دنبال مي شود، باید هم مهندسين و متخصصين حرفهای وجود داشته باشد که جغرافیا را به خوبی درک کرده باشد و همچنين هم صنایع تخصصی کار کنند. متأسفانه در جهان سوم علم تحتالشعاع سیاست قرار دارد. از همه مهمتر اینکه آیا در همه قسمت و بخشها به جز قسمت و بخش سرويس ها و خدمات، مهندسين و متخصصين در جایگاه اصلی خود حضور دارند؟ باید این را هم در نظر گرفت که عمدتاً مسئولان و همچنين صاحبان صنایع درک درستی از برنامه جذاب و جالب و خوبریزی و همچنين از علم جغرافیا ندارند؛ البته وقتی که حتی برخی کسانی که عنوان استادی دارند، هم درک درستی از جغرافیا نداشته باشند، از افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند، انتظاری نیست. برخی هنوز فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن میکنند جغرافیا یعنی اینکه پایتخت هر کشور کجاست یا کدام رود از کجا سرچشمه میگیرد.
این جغرافیدان در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای بهبود وضعیت جغرافیا در کشور گفت: نمیمي شود کل علم در تنگنا باشد و همچنين بعد بخواهیم درک مناسبی از جغرافیا را پدید آوریم. هر وقت کل علم در جامعه اهمیت پیدا کرد، خود بهخود جغرافیا هم در جایگاه مناسب خود قرار میگیرد. ولي بايد توجه داشت در صورتي که بخواهیم دستوری برخورد کنیم، پیشرفتی حاصل نمیمي شود.
عضو هیاتعلمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه آموزش جغرافی در دانشگاهها آنچه که باید باشد، نیست؛ گفت: جغرافی نیاز به بازدید میدانی دارد. کارگاه جغرافیا طبیعت است که این حضور در طبیعت در سال شمسيهای اخیر منحصر به مسافرتهای یک روزه شده است. این در حالی است که در قبل و همچنين در سال شمسيهای اولیه انقلاب دانشجویان از سیستان و همچنين بلوچستان همه امکانات در اختیارشان قرار میگرفت و همچنين برای بازدید علمی به آذربایجان میرفتند؛ در حال حاظر چنین چیزی نیست؛ در حال حاظر دانشگاه برای بازدید علمی سه روزه یا یک هفتهای با کمبود بودجه روبروهستند و همچنين موافقت نمیمي شود و همچنين میگویند اتوبوس و همچنين بودجه نداریم. مساله دیگر این است که ابزارهای علمی موجود بسیار محدود است. چیزی به عنوان آزمایشگاه که فعال و همچنين کارا باشد، تقریباً وجود ندارد و همچنين در صورتي که وجود دارد در پایینترین کیفیت است. در حال حاظر در بیشتر دانشگاههای ایران اصلاً میکروسکوپ پولاریزه وجود ندارد، این در حالی است که در اوایل انقلاب و همچنين حتی بعد از جنگ تحمیلی هم این وسیله را داشتیم. بهانه اصلی بودجه است و همچنين دلیل دوم این است که بسیاری از استادان و همچنين دانشجویان از دلگرمی و همچنين انگیزه مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برخوردار نیستند. دانشجویی که کارمند تمام وقت یک اداره است، چگونه و چطوري میتواند دانشجوی خوبی باشد؟ دانشجویی که فرماندار یا نماینده مجلس است، چگونه و چطوري میتواند دانشجوی خوبی باشد؟ در صورتي که جغرافیا کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل آن همها را تضمین نمیکند، برای چه این رشته را انتخاب میکنند؟ این اشخاص برای این جغرافیا را انتخاب میکنند که میدانند تنها و فقط مدرک کافی است و همچنين نیاز به سواد جغرافیایی وجود ندارد. مقاله چاپ کردن هم نباید ملاک برتری علمی باشد، در حال حاظر تعداد مقاله دلیلی بر مستعدبودن فرد نیست؛ بلکه دقیقاً برعکس است؛ زيرا و به درستي که همانطور که میدانید ما در حال حاظر تیم مقالهنویسی در ایران داریم که پول میگیرند و همچنين برای اشخاص مقاله مینویسند.
در ایران همایش و همچنين سمینار نقش تفننی دارد
افراخته با مقایسهای میان روش آموزش جغرافیا در ایران و همچنين کشورهای دیگر گفت: من در ایران درس خواندهام؛ ولي بايد توجه داشت هر سال شمسي به کشورهای خارجی سفر میکنم و همچنين فرصت مطالعاتی خود را هم در کشور خارجی گذراندهام؛ ولی نمیخواهم از کشورهای خارجی بت بسازم. در کشورهای پیشرفته جغرافیا در حد خود، یک روش آموزش بسیار درست دارد و همچنين فارغالتحصیلانش هم در جامعه میتوانند مفید باشند. در دانشگاههای خارجی هر دانشجو میتواند هر هفته نقل از کسب و کار خود را بدهد، در ایران همچین امکانی وجود ندارد؛ در ایران همایش و همچنين سمینار، نقش تفننی دارد و همچنين برای ادای تکلیف خودمان است، نه برای آموزش و همچنين تحقیق بیشتر. این را مطمئن باشید که در کشورهای پیشرفته هم جغرافیا مانند پزشکی نیست. معلوم است که پزشکی بازار کار بهتری دارد، ولي بايد توجه داشت جغرافیدان هم کسی است که در صورتي که دانش خوبی داشته باشد و همچنين بتواند هرگاه که میخواهد، از هر نقطه دنیا بازدید کند؛ یعنی از اعتبار مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برخوردار باشد، کسانی را جذب میکند که برای کشور خود مفید خواهند بود؛ زيرا و به درستي که میتواند به عنوان یک عضو از تیم برنامه جذاب و جالب و خوبریزی حضور مؤثری داشته باشد. البته باید توجه داشت که جغرافیا بدون اقتصاد، بدون جامعهشناسی، بدون مدیریت و همچنين بدون ریاضیات نمیتواند در برنامه جذاب و جالب و خوبریزی تأثیر مطلوبی داشته باشد؛ ولي بايد توجه داشت برنامه جذاب و جالب و خوبریزی کارا و همچنين مؤثر همیشه به جغرافیدانان ماهر نیاز دارد. در حال حاضر در ایران یک جغرافیدان برنامه جذاب و جالب و خوبریز شهری یا روستایی یا هر گرایشی که زبان بلد نیست، الفبای ریاضی را نمیداند، حتماً نمیتواند برنامه جذاب و جالب و خوبریز خوبی باشد؛ چنین وضعیتی باعث سوءاستفاده کسی که میخواهد به آن هم فرد کار بدهد هم میمي شود.
وی در مورد میزان علاقهمندی رتبههای برتر کنکور سراسری به انتخاب رشته جغرافیا، گفت: تا چند سال شمسي پیش حسابداری روی بورس بود؛ ولي بايد توجه داشت در حال حاظر حقوق و همچنين روانشناسی پرطرفدار است و همچنين تصور میمي شود جایگاه شغلی مطلوبی برایشان وجود دارد، ولي بايد توجه داشت در حال حاظر جغرافیا بین اینها وضعیت بهتری دارد. شرکتهای مشاورهای، بنیاد مسکن، شهرداریها، نهاد دهیاریها و همچنين مدارس از جغرافیدانها بهره بري و استفاده میکنند. در صورتي که یک دانش آموخته جغرافیا در شهرستان تهران با نرمافزارهای مرتبط آشنایی خوبی داشته باشد، میتواند در شرکتهای مشاورهای مشغول به کار مي شود؛ ولی همه اینها باز هم دربرابر تعداد دانش آموختگان محدود است. برای نمونه، در شهرهای کوچک استان گلستان، دانشگاههای پیام نوری وجود دارد که دارای رشته جغرافیا خواهند بود. در سایر استانها هم وضعیت همین است. در صورتي که این میزان پذیرش دانشجو در رشته جغرافیا در شهرهای متنوع و گوناگون و مختلف برای بالا بردن اطلاعات عمومی باشد، دیگر نباید انتظار یافتن کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل مناسب هم وجود داشته باشد؛ ولی در صورتي که گفته مي شود که برای آن همها با توجه به رشته تحصیلی کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل مناسب هم باید وجود داشته باشد، خب چنین چیزی نمیمي شود!
کمبودی از لحاظ علم جغرافیا نداریم؛ اشکال از برنامه جذاب و جالب و خوبریزی و همچنين مدیریت غلط است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران کمبودی از لحاظ علم جغرافیا ندارد، گفت: به روش نمونه مثلاً درصدی از استادان ریاضی ایران، یا درصدی از استادان جغرافیای ایرانی کمبودی از لحاظ علمی نسبت به همکاران خود در کشورهای پیشرفته ندارند، برای اینکه دانشگاه رشد کند، نیاز به هماهنگیهای سازمانی وجود دارد. ایران و همچنين ایرانی کمبودی از لحاظ علم ندارد. معظلات و مسائل و مشکلات ما ناشی از برنامه جذاب و جالب و خوبریزی و همچنين مدیریت غلط است. آن همچه که در دانشگاههای انگلستان به عنوان جغرافیا تدریس میمي شود، تفاوتی با آن همچه اغلب استادان جغرافیا در ایران درس میدهند، ندارد؛ به اضافه اینکه زيرا و به درستي که در دنیای توسعهنیافته زندگی نموده اند، حتی گاهی تجربه بیشتری هم دارند، ولي بايد توجه داشت این کارایی ندارد؛ زيرا و به درستي که کارایی به تکنولوژی، سرمایه اجتماعی و همچنين هماهنگیهای سازمانی نیاز دارد، دانشگاه به تنهایی در هیچ جای دنیا نمیتواند رشد کند و همچنين منشأ اثر باشد.
افراخته در مورد تجربه و مهارت بالاهای موردنیاز یک دانشآموخته جغرافیا، گفت: یک دانشآموخته خوب جغرافیا حداقل باید زبان انگلیسی و همچنين نرمافزارها را بلد باشد، دیدگاههای نظری و همچنين علمی مرتبط به رشته خود را بداند؛ ولي بايد توجه داشت تضمینی وجود ندارد که در صورتي که همه این تجربه و مهارت بالاها را داشت، بتواند فوراً یک کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل مناسب بیابد. در حال حاضر یافتن کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل مناسب بستگی به شرایط دیگری نیز دارد.
نقش کمرنگ دیدگاههای علمی در تصمیمگیریها
عضو هیاتعلمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه قسمت و بخش بسیار کمی از مسئولان نظرات جغرافیدانان را مطالعه میکنند، گفت: مسئولان مگر مقالات جغرافیدانان را میخوانند؟ در سال شمسيهای اخیر میزان سیل ما بیشتر شده یا کمتر؟ این نشان میدهد مباحثی مانند مخاطرات محیطی و همچنين ریسک که ما قطب علمی آن هم را هم داریم، جدی گرفته نمیمي شود. در صورتي که علم در جایگاه والایی بود که چنین چیزی رخ نمیداد. سیل و همچنين خشکسالی و همچنين تگرگ، پدیدههای محسوس خواهند بود؛ و همچنين به خوبی خود را نشان میدهند، ولي بايد توجه داشت تصمیمگیریها در زمینه برنامه جذاب و جالب و خوبریزی انسانی و همچنين سرمایه انسانی زيرا و به درستي که محسوس نیست، اثر خود را در طولانیمدت نشان میدهد. منافع ملی ایجاب میکند که توجه به نظرات مهندسين و متخصصين واقعی در این زمینهها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیأت مدیره انجمن جغرافیا و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوبریزی روستایی ایران با بیان اینکه نظارت بر برنامه جذاب و جالب و خوبریزیها ضعیف است، افزود: در صورتي که بگوییم جغرافیا نقشی در تصمیمگیریهای مسئولان ندارد، چنین چیزی با جغرافیدان بودن چند مقام و همچنين وزیر و همچنين یا تعدادی از نمایندگان مجلس در تضاد است؛ ولي بايد توجه داشت باید بپرسیم چه قدر دیدگاههای علمی در تصمیمگیریها اثر دارد؟ من میگویم بسیار ضعیف. امسال هفتادمین سال شمسي برنامه جذاب و جالب و خوبریزی در ایران است. “ابوالحسن ابتهاج” در سال شمسي ۱۳۲۷ برنامه جذاب و جالب و خوبریزی را در ایران پایه گذاشت، زمانی که ژاپن برنامه جذاب و جالب و خوبریزی نداشت و همچنين فرانسه آن هم سال شمسيها برنامه جذاب و جالب و خوبریزی را پایهگذاری کرد. یعنی ما ۷۰ سال شمسي است که برنامه جذاب و جالب و خوبریزی داریم، ولي بايد توجه داشت در حال حاظر با حادترین معظلات و مسائل و مشکلات برنامه جذاب و جالب و خوبریزی در حوزههای خشکسالی، آسیبهای سیل و همچنين بیبرنامگی در کشت محصولات روبهرو هستیم. آیا در حال حاظر در صورتي که کسی برنامه جذاب و جالب و خوبریزی را خوب انجام ندهد، مورد مواخذه قرار میگیرد؟ برنامه جذاب و جالب و خوبریزی بدون شناخت عمیق ویژگیهای منطقه، به نتیجه نمیرسد. برنامه جذاب و جالب و خوبریزی با قراردادهای ارتباط و رابطهای و همچنين بدون ضابطه و همچنين نظارت به نتیجه نخواهد رسید و همچنين تنها اتلاف منابع عمومی کشور است. باید بدانیم که تنها پرورش بز اسپانیایی الگوی توسعه نیست، در صورتي که استراتژی صحیح باشد، بیچاره بز ایرانی هم زمانی نیازهای این مملکت را تأمین کرده است.
وی در مورد نیاز دانشجویان جغرافیا به دانش ریاضی، اظهار کرد: معلوم است که دانشجویان جغرافیا در صورتي که ریاضی را در دبیرستان خوب یاد نگرفته باشند، در درسهایی مانند سنجش از دور و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوبریزی ضعیف میشوند؛ ولی مشکل اصلی ضعف در ریاضی نیست، زيرا و به درستي که در صورتي که مشکلی در این خصوص وجود داشت، ما میتوانستیم با یک دوره آموزشی ریاضی در دانشگاه به عنوان پیشنیاز این مشکل را حل کنیم.
وی در پایان مهمترین دغدغه خود را بازگشت جغرافیا به جایگاه اصلی خود عنوان کرد و همچنين افزود: همه افرادی که دغدغه علمی دارند، دغدغه منافع ملی کشور را دارند. کدام کشور دنیا را میشناسید که بدون تکیه بر علم پیشرفت کرده باشد؟ جغرافیا برای پیشرفت و همچنين توسعه یک کشور به عنوان یک عضو از تیم برنامه جذاب و جالب و خوبریزی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است و همچنين متاسفیم که به هر دلیلی جایگاه اصلی خود را ندارد.
انتهای پیام